wtorek, 21 stycznia 2014

Strefa Zdrowia #3: Gryka

Kasza gryczana jest jak Doda, albo się ja kocha, albo nienawidzi:P Ja zdecydowanie należę do tych pierwszych:)Uwielbiam kasze z gulaszem czy tez w sałatkach:) 
A tutaj przykład jak w sałatce możemy wykorzystać kaszę gryczaną
Poniżej przedstawiam opis korzyści jakie płyną ze spożywania kaszy gryczanej i w ogóle gryki. Zapraszam do lektury :)

Gryka
Gryka pospolita jest jednoroczną rośliną  uprawną zaliczaną do rodziny rdestowatych.
Jest bogatym źródłem :
  • sacharydów,
  • białek o dobrze zbilansowanym składzie aminokwasowym,
  • tłuszczów,
  • witamin
  • składników mineralnych.

Na uwagę zasługuje znaczna zawartość błonnika pokarmowego o zróżnicowanym składzie frakcyjnym oraz innych związków biologicznie aktywnych , których poziom zależy od gatunku, odmiany, części anatomicznej gryki, a także warunków środowiska, w których jest uprawiana. Ze względu na zawartość substancji biologicznie aktywnych, a szczególnie rutyny(to jest ta substancja, która polepsza nasza odporność i zawarta jest  w popularnym Rutinoscorbin;) i innych flawonoidów, gryka uważana jest za roślinę o prozdrowotnym działaniu na organizm człowieka. Do pozyskiwania rutyny wykorzystuje się części nadziemne rośliny w fazie kwitnienia. Oprócz rutyny gryka jest bogatym źródłem wielu związków charakteryzujących się działaniem przeciwutleniającym, takich jak: tokoferole, kwercetyna, kemferol oraz kwasy fenolowe. Związki te wraz ze sterolami roślinnymi zasługują na uwagę ze względu na możliwość zastosowania ich do produkcji biożywności. Rozwój chorób dietozależnych, takich jak: cukrzyca, choroby wieńcowe, choroby nowotworowe, otyłość, miażdżyca coraz częściej skłania producentów żywności do wzbogacania produktów spożywczych w związki o działaniu prozdrowotnym. Sugeruje się, że zwiększone spożywanie produktów gryczanych może ograniczać rozwój choroby wieńcowej. Badania na zwierzętach wykazały możliwość wykorzystania gryki w celu złagodzenia dolegliwości związanych z kamicą żółciową, co wiązane jest z właściwym stosunkiem aminokwasów.
Gryka jest wykorzystywana w profilaktyce :
  • chorób nowotworowych,
  • leczeniu stanów zapalnych,
  • chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie tętnicze, kruchość naczyń włosowatych oraz miażdżyca.

Zapobiega również powstawaniu nowotworów piersi poprzez zmniejszanie poziomu estradiolu w surowicy krwi.
Substancje zawarte w gryce:
  • wzmacniają naczynia krwionośne,
  • obniżają ciśnienie krwi
  • utrzymują w niej niski poziom cukru.

Ze względu na obecność substancji prozdrowotnych w gryce, coraz częściej jest ona wykorzystywana w przemyśle spożywczym, głównie do produkcji płatków oraz jako dodatek wraz z ryżem i kukurydzą do produkcji pieczywa. Coraz bardziej popularna jest również mąka gryczana, która łatwo komponuje się z innym składnikami ciast i potraw. Mąka gryczana nie zawiera glutenu, dlatego może być stosowana w diecie osób chorujących na celiakię. We Włoszech bardzo popularne są naleśniki przygotowywane z mąki gryczanej. 

1 komentarz:

  1. Cześć:) Super blog i niesamowite przepisy:) Na pewno będę z nich korzystała :)zapraszam do mnie http://agaslodziak.blogspot.com do obserwowania i komentowania :) Pozdrawiam cieplutko :) Aga
    PS obserwujemy? :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za odwiedziny i komentarz:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...